sábado, 4 de diciembre de 2010

Proposta política i anàlisi del pressupost per 2011 des d’ICV-EUiA

En general i com a primer punt, ICV-EUiA continua detectant un problema molt greu en el pressupost degut a la manca de nous ingressos. Això és a causa de factors externs, com pot ser la disminució d’activitat econòmica i immobiliària, la decreixent aportació de la Generalitat pels serveis NO OBLIGATORIS i el descens de partides de la resta d’administracions; i d’altres propis, com és la incapacitat del govern municipal d’activar els locals municipals i l’activitat comercial al municipi, la incapacitat de desenvolupar noves formes d’ingressos al municipi i la impossibilitat de desenvolupar les seves propostes del POUM i, més concretament, el Polígon Industrial. Així doncs, tenim un pressupost d’ingressos inferior a l’any passat per que l’equip de govern no ha fet els deures durant aquest últims anys.

La nostra proposta estarà centrada en la reducció de despesa supèrflua i de difícil manteniment per no augmentar l’endeutament i corregir el dèficit actual que ens permeti plantejar futures inversions des del municipi sense dependre en exclusivitat de subvencions d’altres administracions. Tot veient les partides pròpies destinades a inversions no ens atrevim a proposar cap nou programa al pressupost, si bé el que fem serà donar indicacions de on nosaltres retallaríem i cap a on destinaríem l’estalvi proposat.

Sent conscients que el pressupost així elaborat, tancat, amb programes establerts des de temps immemorials no el fan obert a al participació i la modificació a propostes de l’oposició. És de fet, el pressupost d’un govern amb una àmplia majoria que no necessita de ningú per aprovar-lo i que per tant no necessita escoltar les raons dels altres abans de posar-se a elaborar-lo.

En la nostra lectura del pressupost de despeses, que és l’únic que hem rebut (mostra de la importància que l’equip de govern dóna a les aportacions dels altres grups), hem extret els següents plantejaments, reflexions, propostes i qüestionaments. Vagi per endavant que molt hauria de canviar aquest pressupost per que tingués el nostre recolzament. Tot sabent que això tampoc no ho valoren vostès, els integrants de l’equip de govern.

En primer lloc, tot i que la partida a personal ha anant disminuint els tres darrers anys, tenim encara destinada un 45% del pressupost al Capítol 1. Caldrien mesures d’estalvi en aquest concepte. Nosaltres proposarem tres línies bàsiques a estudiar:

  1. Destinar 534.728 € als càrrecs electes és un 10% del pressupost en personal. Això és excessiu en percentatge i s’hauria de reduir per una simple qüestió d’equitat.
  2. La despesa en Seguretat i Mobilitat ens sembla insostenible pel nostre municipi. Caldria repensar quin cos de Policia Local podem suportar.
  3. Supressió de dos dels tres càrrecs tècnics de confiança fins que la nostra situació millori. Considerem que el personal funcionari de l’ajuntament té suficient preparació tècnica i professional per a realitzar les funcions que aquets tècnics estan desenvolupant. Això podria suposar un estalvi d’uns 120.000€ anuals.


En segon lloc, entenem que la despesa en neteja en general ( carrers, escoles i edificis públics, jardins i boscos, ...) és aproximadament 1.835.471 € que significa un 10% del pressupost i que segons podem entendre serà igual a les inversions reals de l’any 2010. Considerem excessiva aquesta càrrega pressupostària i els resultats no són els que caldria esperar. En aquest sentit, tornem a reiterar la possibilitat d’encarregar un estudi de la viabilitat de creació d’una empresa municipal de neteja que realitzés aquests serveis amb millor qualitat, eficiència i economia.

En tercer lloc, creiem que hem de vigilar el grau d’endeutament. Segons podem deduir el deute ha de ser 831860€ ja que paguem anualment 41593 € d’interessos que al 5% ens dona aquesta quantitat aproximada. Això és el 7 % del pressupost, que comença a ser molt elevat.


D’altres qüestions que voldríem que es tinguessin en consideració són les següents:

  1. Tenim una despesa de 64532 € en el programa 4312 amb una inversió real de 0€. És necessari aquest lloc de treball?
  2. L’augment del 25,62% de la recollida selectiva ; ¿ a què es deu?
  3. Podríem disminuir un 10% les aportacions al Grups Municipals ( estalvi d’uns 5.500€).
  4. El programa 4931 (Consum) genera una despesa de 56498€. La nostra proposta seria mancomunar-lo amb el Municipi veí de Barberà. ( estalvi d’un 50% com a mínim).
  5. El conveni amb el Centre Cultural Nova Badia ; ¿quins beneficis per 2000 €? Potser ens l’hauríem de replantejar.
  6. La partida 1003.3201.22715 (obertura dels patis escolars) no té pressupost.
  7. Despeses en festes Locals són de 123.000 (1,04% del pressupost) Creiem que aquest pressupost podria ser reduït al 30%, fomentant la participació, la implicació i la cooperació de la ciutadania, les entitats, ... No són moments per a frivolitats mentre veïns als nostres voltants pateixen els efectes de la crisi amb tota cruesa. (estalvi de 81800€).
  8. Caldria revisar alguns Convenis i Programes que generen despeses i que podrien ser tractats de manera transversal reduint despesa i recursos humans. Posem alguns exemples a sobre de la taula:
  • Programa del Pla d’inclusió, Dona, Gent Gran, alguns dels seus objectius estan coberts pel Pla de desenvolupament comunitari, o el projecte Bon veí de la FEC. Proposem major eficàcia en el escassos recursos que disposem.
  • Cal redissenyar programes de manera més transversal per aconseguir els mateixos objectius. Un programa de dona que tingui 4800€ de despesa en premis i convenis pot ser igual d’eficaç si el modifiquem amb un programa d’empoderament de despesa conjunta entre joventut, salut i educació. No es tracta de eliminar l’acció política: només de dotar-la de manera més eficaç. El mateix trobem amb convenis amb la llar del Jubilat, l’atenció psicològica a vídues o Voluntaris Socials.
  • El tractament del Medi Ambient a un municipi com Badia (no a tot arreu) pot ser tractat de manera transversal des del diferents departaments. (¡I ho diem nosaltres ICV!). Si es dissenyen bé i de manera realista cert objectius podem deixar de gastar diner públic en campanyes poc eficaces, propaganda i fulletons poc llegits i aplicats. ¡ Ara cal més imaginació en per continuar conscienciant la gent de la importància de viure de manera més sostenible per sortir de la crisi! ( estalviaríem com a mínim 10.000 en publicitat en temes de medi ambient).
  • Tornem a parlar de la despesa en la revista Municipal. Per nosaltres continua sent TOTALMENT PRESCINDIBLE.

Per contra trobem que partides com Ajuts socials d’urgència, beques de menjadors o programa per a discapacitats continuen estant INFRADOTATS pels tems que corren. Proposem aprofitar bona part dels diners sostrets dels programes citats i destinar-los a programes d’ajut socials, emergències socials i ajudes als qui pateixen els efectes de la crisi. (No és fer paternalisme, és posar ajudes a on ara són molt necessàries. Potser així no ens haurem de parar a analitzar perquè 281 veïns/nes de Badia han votat un partit xenòfob i d’ultradreta com PXC a les eleccions autonòmiques.

No voldríem acabar sense fer una reflexió sobre la inversió real que el nostre ajuntament pot plantejar. Això ens fa entendre que si no augmentem els ingressos el pròxims anys tindrem que començar a parlar de quin futur tenim com a municipi i quin grau de serveis podrem oferir als nostres veïns i veïnes.

2 comentarios:

  1. felicitats per la vostra aposta per defensar els interessos dels més febles.

    ResponderEliminar
  2. ...Moltes gràcies, aquesta és la nostra aposta, defensar a la gent més humil i senzilla i fer que entre tots puguin viure una mica més dignament, gràcies una altra vegada i aquí tens un espai per dir la teva i fer realitat la teva proposta

    ResponderEliminar